lauantai 9. helmikuuta 2019

Children Learn what they Live! –käytännön työkaluja kielen varhentamiseen






Varhennetun kielen opetus on aivan uusi opetuksen alue Suomessa ja onkin tärkeää, että opettajilla on tietoa ja taitoja uudenlaisten kieltenopetuksen oppimisympäristöjen, toimintakulttuurin ja pedagogiikan luomisessa. A1 -kielen varhentajat omaavat aivan erityisen osaamisen osana opettajuuttaan -osaamisen, jossa yhdistyvät pienten lasten pedagogiikka, funktionaalinen kielikasvatus sekä kontekstuaalis-pedagoginen kielenoppimisen oppimaisema. Tämä asiantuntijuus erottaa puuhastelijat pedagogeista ja me peukutamme pedagogeille!

Varhennetun A1 -kielen opetuksen tulo osaksi opetussuunnitelman perusteita tekee kielenopetuksesta tavoitteellista ja sen myötä kielitaidon osaamisesta arvioitavaa osaamista. Ennen opetussuunnitelmaan tuloa varhennetun kielen oppiminen ja opettaminen ovat muistuttaneet enemmän kielen omaksumista (acquisition) leikin ja laulun lomassa, sillä varsinaisia kielitaidolle asetettuja, arvioitavia, tavoitteita ei toiminnalla ole ollut.

Mitä arvioidaan, kun arvioidaan pienen varhentajan vieraan kielen kielitaitoa? Osallistunut innokkaasti? Tai vähemmän innokaasti? Ollut mukana ja saanut opetusta? Osoittaa kiinnostusta tai ei ole kiinnostunut? No ei ainakaan näin!

Peukku varhentajaopeille, pedagogeille ja arvioinnin ammattilaisille! Osaaminen tehdään näkyväksi ja se tulee näkyväksi, kun varhennetun kielen oppimisprosessit suunnitellaan niin, että kielitaidon kehittymiselle asetetut tavoitteet saavutetaan osana oppimisprosesseja. Varhentajan kehittyvä kielitaito avautuu autenttisissa kielenkäyttötilanteissa, tavoitteita kohti kuljettavissa oppimistilanteissa, jolloin  meidän on opettajina helppo sanallistaa oppilaan osaaminen suhteessa tavoitteisiin.


Tutkimukset osoittavat, että varhainen kielen aloitus on toteutettava huolellisesti, jotta sillä saavutetaan myönteisiä vaikutuksia ja niitä vaikutuksia, joita sille kansallisessa kieliohjelmassa ja opetussuunnitelmassa asetetaan. (Daryai-Hansen, Gregersen, Søgaard, 2014; Søgaard & Revier, 2015). Kielenopetuksen aloitusikä on kuitenkin vain yksi monista muuttujista, joilla nähdään olevan merkitystä kielitaidon kehittymiselle varhennetun kieltenopetuksen viitekehyksessä. (Meriläinen & Piispanen, 2019). 


Iloa ja innostusta varhennetun kielen opiskeluun!

Merja ja Maarika



Viime viikolla otimme tulevien luokanopettajien Kielen varhentamisen opetukseen mukaan pikkuoppilaat, joille englannin kieli oli koulukontekstissa aivan uusi tuttavuus!  Tuokio vei kaikki mennessään ja lasten upeat kortit, jotka herätettiin eloon IPadien avulla, saivat aplodit raikaamaan! Onnistumisen ja oppimisen ilo oli käsin kosketeltavaa ja mikä parasta, ensi syksynä kentälle jalkautuu osaava joukko uunituoreita opettajia, joilla on erityisosaamista  myös varhentamiseen liittyen!










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.