perjantai 27. syyskuuta 2019

Hold your horses!




Hold your horses! Malttakaa hetki! 

Tätä toistimme tuon tuostakin iloisina siitä, että tehtävänanto innosti kuulijoita niin kovasti, että osallistujilla ideoita pursusi eikä strukturoitua tehtävänantoa meinattu malttaa millään kuunnella. Tämä kertoi meille siitä, että osallistujat tiesivät mitä tehdään, ja kahden päivän mallinnus kielen oppimista syventävästä ja kehittävästä oppimisprosessista oli avautunut hyvin. Tavoitteet, laaja-alainen osaaminen, eurooppalainen viitekehys, autenttiset oppimiskokonaisuudet, oppimisprosessi, lapsen maailma, display board, jne… alkoivat olla jokaisen suussa käsitteitä, joilla oli selkeä merkitys ja yhteinen ymmärrys. Nyt vain siis yhdessä suunnittelemaan innostavia, lapsen maailmasta lähteviä oppimiskokonaisuuksia, joita ohjaavat tavoitteet, ja joiden toimintoja määrittelevät osaamiskuvaukset – näin meillä on arviointi luontevasti ja luonnollisesti mukana kaiken aikaa, sillä jokaista tekemistämme ohjaavat tavoitteet, jotka kuljettavat oppilasta kohti osaamista. Ohjaten ja tukien. Leikkien ja toimien. Laulaen ja pelaten. Ja tietysti kielitaitoa kehittäen ja syventäen!
Aulin lahja maailmalle :)

Dream City, I Love Me, Mystery on the Farm, Roaring Dinos, Let´s Make a Home for Pet Shop Figure, Tropical Juice and Fruit Sallad Bar… etc.

Tuossa vain muutamia esimerkkejä siitä, millaisia autenttisia teemoja lähdimme ryhmissä työstämään strukturoiduiksi oppimisprosesseiksi kaiken sen pohjalta, mihin olimme sukeltaneet kahden edellisen koulutuspäivän aikana.
Lapsen maailmaan kuljimme draamapolun kautta, jolloin jokainen pääsi mielikuvissaan omiin lapsuuden leikkeihin, harrastuksiin, satumaailmoihin ja toimintoihin. Ja nämä muistot päivitimme nykypäivään lisäten niihin tieto- ja viestintätekniikan ja sosiaalisen median tuomat mahdollisuudet. Näiden pohjalta sitten aloimmekin luoda ryhmissä kokonaisuuksia, jotka kuljettavat oppilaita noin kuukaden ajan saman teeman sisällä kohti autenttisia kielenkäyttötilanteita, joissa kielitaito sekä syvenee että kehittyy.

Tutustuessamme iltapäivällä toistemme luomiin oppimisprosesseihin, saimme konkreettisesti maistiaisia siitä, miltä tuntuu olla oppilas ja oppia kieltä autenttisissa konteksteissa. Ja mukavaahan se oli – siltä se näytti, kuulosti ja tuntui! Iloa oli ilmassa! Läsnä oli vahvasti sekä kieli- ja kulttuuritietoinen lähtökohta että lapsilähtöinen pedagogiikka – ja näidenhän on tärkeä yhdistyä varhentamisessa: kasvatustieteellinen näkökulma pienen oppilaan pedagogiikasta ja kehitystasosta sekä kielitieteellinen näkökulma itse substanssista, kielenoppimisesta.

Syksyn 2019 The Early Bird gets the Word – Iloisesti kieliä varhentaen!
-koulutusjaksot Kokkolassa ja Vaasassa (3+3 päivää) alkavat olla päätöksessä. Opetussuunnitelmaa, prosessin suunnittelua ja arviointia on otettu haltuun monin eri tavoin ja kielenvarhentamisen yhteydessä on vahvistettu myös kokonaisvaltaisesti opetussuunnitelman hallintaa – tietenkin – sillä varhentaminen on osa opetussuunnitelmaa aivan kuin mikä tahansa muukin siellä oleva oppiaine.

Ei siis mitään puuhastelua vaan pedagogista asiantuntijuutta – kehittyvää ja syventyvää kielitaitoa, iloa ja innostusta - tavoitteiden suuntaisesti!

Joku totesikin osuvasti, että nyt hän vasta oikeasti oikein innostui ja odottaa varhentamisen alkamista! Ja olemme varmoja, että opettaja ei ole se ainoa innostuja!


Ps. Huomaathan, että tänne The Early Bird -blogisivustolle on liitetty juuri uunituore artikkeli! Sen löydät ja pääset lukemaan sivun yläpalkista, Artikkeli -kohdasta. Sinne olemme tiivistäneet koko teoreettisen viitekehyksemme. (Meriläinen, M. &Piispanen, M. 2019. The Early Bird gets the Word.  IEJEE. International electronic journal of elementary education. 12(1), 11-17.)

Palautetta Vaasasta











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.