Miltä tuntuisi olla pelisuunnittelija? -Aika kivalta, jos kysytään oppilailta!
Mitä tällaisen teeman kautta sitten voisi oppia? Se onkin hyvä kysymys, jota sietää tarkastella hieman enemmän.
Onko tarkoituksena nimenomaan oppia tekemään erilaisia pelejä? -Ei, vaikka melkoisen mukavaa se onkin, ja vastaa moneen laaja-alaisen osaamisen tulokulmiin.
Onko tarkoituksena sitten oppia joitain tiettyjä sanoja ja muistaa ne? -Ei, ei sekään, sillä eurooppalaisen viitekehyksen osaamistavoitteet eivät tänään(kään) vaatineet erityisesti muistamista, vaikka monet, monet toistot opettivat meille uusia sanoja ja fraaseja, jotka jäivät muistiin.
Mitä pelitehtaalla sitten oikeastaan tapahtuikaan? Ensin kertasimme korttipelin ja pienen kertaavan keskustelun kautta sitä, millaisista eläimistä pidämme. Tämä herätteli meidät pelien maailmaan: aivan kuten lapsetkin, me aikuiset pohdimme pelin tiimellyksessä peliin tarkentavia lisäsääntöjä ja mahdollisia sovelluksia. Näin meissä jokaisessa alkoi herätä sisällä pieni pelisuunnittelija.
Kun pelit olivat valmiina, kiersimme pelipisteiltä toisille opiskelemassa ja pelailemassa uusia pelejä. Harjoittelimme myös antamaan peleistä lyhyesti positiivista palautetta.
· I can understand what is being said provided that people speak slowly and carefully and that there are long pauses from time to time. (T4)
· I can understand familiar names, words and very simple sentences, for example on notices and posters or in catalogues. (T5)
· I can ask and answer simple questions in areas of immediate need or on very familiar topics.(T5)
· I can understand and follow short, simple directions. (T3)
· I can interact in a simple way, provided the other person understands my difficulties and helps me. (T6)
· I can say thank you using very simple words.(T8)
· I can understand questions and instructions addressed carefully and slowly to him/her and follow short, simple directions. (T7)
· I can understand some key words and phrases in English class. (T9)
· I can understand important rules and follow short, simple directions. (T3)
· I can understand some words and expressions, when people are talking about my free time but only if they are talking slowly and clearly. (T3)
· I can interact in a simple way provided the other person is prepared to repeat or rephrase things at a slower rate of speech and help me formulate what I'm trying to say. (T5)
Kyllähän se hienolta kuulostaisi, eikö? Ja tämän osaamisen parissa me kaikki tänään työskentelimme.
Osaamisen tavoitteet löytyvät opetussuunnitelmasta (suluissa), osaamiskuvaukset nousevat eurooppalaisesta viitekehyksestä (A1-taso). Laaja-alainen osaaminen kiinnittyy opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Tässä materiaalit Game Designers -oppimisprosessiin, ole hyvä!
Vink, vink!
Virtuaalinoppia löytyy osoitteesta:
https://www.online-stopwatch.com/chance-games/roll-a-dice/full-screen/
Ajanottovälineitä löytyy osoitteesta:
https://www.online-stopwatch.com
Osaamisen tavoitteet löytyvät opetussuunnitelmasta (suluissa), osaamiskuvaukset nousevat eurooppalaisesta viitekehyksestä (A1-taso). Laaja-alainen osaaminen kiinnittyy opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Tässä materiaalit Game Designers -oppimisprosessiin, ole hyvä!
Vink, vink!
Virtuaalinoppia löytyy osoitteesta:
https://www.online-stopwatch.com/chance-games/roll-a-dice/full-screen/
Ajanottovälineitä löytyy osoitteesta:
https://www.online-stopwatch.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.