Tesua kaisule!
Suke Maarika a Merja. sta Kokkola Yliopistokeskus Chydenius. Kusua osuet?
Kieltenopetuksen varhentamisen kärkihanke
käynnistyi Kokkolan yliopistokeskuksessa tänään lähes 30 opettajan ja kahden
kouluttajan voimin. Aamutervehdykset toivoteltiin mystisellä suke-kielellä ja
pian huoneen jo täyttikin iloinen puheensorina, jonka aikana tutustuimme
toisiimme kaikille upouuden kielen avulla. Heittäytyminen uuteen kielimaisemaan
oli innostavaa ja ensimmäisen puolen tunnin jälkeen suke-kielen fraasit, sanat
ja tervehdykset sujuivat vaivatta koko osallistujajoukolta.
Miksi suke -kieli?
Jokaisella koulutukseen osallistujalla on hallussaan useita kieliä ja
autenttisen elämyksen synnyttäminen ensikosketuksesta uuteen kieleen olisi ollut millä tahansa muulla kielellä lähes mahdotonta. Suke-kielen avulla jokainen osallistuja sai autenttisen
kokemuksen siitä, miten helposti ja vaivattomasti arkipäivän
kielenkäyttötilanteisiin tarvittava kielitaito opitaan leikkien avulla.
Koska pelit ja leikit ovat
keskeinen osa varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten lasten toimintaa,
koulutuksessa nostettiin esiin tämän ikäisille lapsille tyypillinen
toimintaympäristö, leikkiympäristö, jossa autenttisuudella on keskeinen sija
leikin kontekstin rakentamisessa. Päivän aikana leikkiteemaa jatkettiin ja
uudet kielet syntyivät leikin tiimellyksessä kuin itsestään. Videokamerat
tallensivat kielileikit ja mahdollistivat yhä uusien kielien harjoittelemisen
päivän aikana.
Uuteen päivään valmistautuminen aloitettiin tutustumalla
Meriläisen, Piispasen ja Jurkan (2017) artikkeliin Pelit ja leikit autenttisen
kielenoppimisen konteksteina
ja huomenna sen käsittely jatkuu Tiimipaneelissa, missä paneudutaan
funktionaalisen ja kommunikatiivisen kielenopiskelun äärelle osaamista
syventäen ja ajatuksia jakaen.
”The person who knows only one language
does not truly know that language.”
-Goethe
Oppimisen iloa oli havaittavissa monin eri aistein!
VastaaPoista