Olet robotti, joka ymmärtää vain robottiohjelmoijan suke-kieltä. Robottiohjelmoijat tehtävänä oh ohjata sinua labyrinttiä pitkin LÄHTÖ -pisteeltä MAALIIN tietyssä aikarajassa. Labyrinttiseinämien yli ei saa astua! Siitä tulee sakkosekunteja. Ohjeet (suoraan, seis, vasemmalle, oikealle, hyvä... sekä askelten lukumäärä) annetaan suke-kielellä. Mikäli labyrintti selvitetään aikarajan puitteissa, pääsette uudelle levelille. Robottiohjlmoijat saattavat halutessaan myös kisailla keskenään!
Tänään osallistuimme myös kaikki paneelikeskusteluun tiimipaneelin myötä. Tiimipanelissa esiin nousivat ne keskusteluaiheet, joista halusimme keskustella lukemamme artikkelin pohjalta. Keskusteluaiheiksi muodostuivat mm. hyvät käytänteet, yhteisopettajuus, arviointi, pelillisyys, leikillisyys, lähikehityksen vyöhyke, yksilöllisyys ja autenttiset oppimisympäristöt. Aiheita läpikäytiin ensin pienryhmissä, joiden edustaja lähetettiin paneelikeskusteluun ryhmän edustajaksi. Muut kommentoivat ja kannustivat virtuaalisen seinän kautta panelisteja. Tässä jaettu asiantuntijuus ja kollegiaalisuus näyttäytyivät parhaimmillaan!
Pysäyttävää autenttisuuden ja kielenkäytön, lapsen maailman ja toiminnallisuuden näkökulmista, oli katsoa 9-vuotiaan pojan tekemät smoothie- ja car pressing -videot, joissa kielenä toimi englanti. Videoissa kieltä käytettiin tilanteen mukaan ralli-englanti versiona tai intialaisittain korostaen sillä sanavarastolla, joka pojalle oli kertynyt muutaman vuoden kokemuksella. Oleellista oli huomata, kuinka kieli toimi kommunikoinnin välineenä tilanteessa, jossa oma osaaminen ja kiinnostuksen kohde haluttiin jakaa toisille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.