torstai 12. syyskuuta 2019

Welcome to the Game Factory

Written by; Maarika Piispanen & Merja Meriläinen (kouluttajat)

Welcome to the Game factory!

Miltä tuntuisi olla pelisuunnittelija? -Aika kivalta, jos kysytään oppilailta! 
Mitä tällaisen teeman kautta sitten voisi oppia? Se onkin hyvä kysymys, jota sietää tarkastella hieman enemmän. 
Onko tarkoituksena nimenomaan oppia tekemään erilaisia pelejä? -Ei, vaikka melkoisen mukavaa se onkin, ja vastaa moneen laaja-alaisen osaamisen tulokulmiin.
Entäpä, onko tarkoituksena oppia pelaamaan erilaisia pelejä? -Ei, vaikka sekin on sinällään ihan hyvä ja opettavainen asia, mikä myös ylläpitää oppilaan motivaatiota. Ja motivaatio – kuten tiedämme – on kaiken oppimisen kivijalka. Ja pelatessa pelejä, kuljemme jälleen kohti laaja-alaista osaamista.
Onko tarkoituksena sitten oppia joitain tiettyjä sanoja ja muistaa ne? -Ei, ei sekään, sillä eurooppalaisen viitekehyksen osaamistavoitteet eivät tänään(kään) vaatineet erityisesti muistamista, vaikka monet, monet toistot opettivat meille uusia sanoja ja fraaseja, jotka jäivät muistiin.
No mitä ihmettä tässä sitten oikein opiskellaan? Eikö kieli olekaan oppimisen kohde? -Ei. Se on oppimisen väline, for learning. Opetussuunnitelmassa puhutaankin funktionaalisesta kielikäsityksestä, joka tarkoittaa juuri tätä: kieli on kommunikoinnin väline. Kieltä tulisi opiskella juuri tämä tarkoitus mielessä – ei kohteena vaan välineenä, ei kieltä, vaan kielellä.

Mitä pelitehtaalla sitten oikeastaan tapahtuikaan? Ensin kertasimme korttipelin ja pienen kertaavan keskustelun kautta sitä, millaisista eläimistä pidämme. Tämä herätteli meidät pelien maailmaan: aivan kuten lapsetkin, me aikuiset pohdimme pelin tiimellyksessä peliin tarkentavia lisäsääntöjä ja mahdollisia sovelluksia. Näin meissä jokaisessa alkoi herätä sisällä pieni pelisuunnittelija. 
Jotta pystyimme osallistua pelisuunnitteluun, meidän täytyi toki ottaa haltuun hieman pelisanastoa. Sanoina vilahtelivat erilaiset pelit, pelivälineet, sakset ja liimat. Ja tuumasta toimeen: kun olimme ostaneet pelikaupasta peleihimme tarvittavia välineitä, aloimme ryhmissä suunnitella aivan uusia pelejä! Koodaripelejä, muistipelejä, korttipelejä… 

Koska pieniltä oppilailta ei voida vaatia luku- ja kirjoitustaitoa, päätimme tehdä peliohjeet pelivideoina.

Kun pelit olivat valmiina, kiersimme pelipisteiltä toisille opiskelemassa ja pelailemassa uusia pelejä. Harjoittelimme myös antamaan peleistä lyhyesti positiivista palautetta. 

Niin, mitä me sitten oikein opimme? Vaikka ja mitä. Varmasti kaikkea sitä, mitä tuolla alussa jo mainittiinkin, vaikkeivat ne olleetkaan varsinaisina oppimisen kohteina. Mutta miltäpä kuulostaisi, kun koko prosessin jälkeen voisi todeta seuraavat asiat?





·      I can understand what is being said provided that people speak slowly and carefully and that there are long pauses from time to time. (T4)
·      I can understand familiar names, words and very simple sentences, for example on notices and posters or in catalogues. (T5)
·      I can ask and answer simple questions in areas of immediate need or on very familiar topics.(T5)
·      I can understand and follow short, simple directions. (T3)
·      I can interact in a simple way, provided the other person understands my difficulties and helps me. (T6)
·      I can say thank you using very simple words.(T8)
·      can understand questions and instructions addressed carefully and slowly to him/her and follow short, simple directions. (T7)
·      I can use some basic structures in one-clause sentences with some omission or reduction of elements.(T9)
·      I can understand some key words and phrases in English class. (T9)
·      I can understand important rules and follow short, simple directions. (T3)
·      I can understand some words and expressions, when people are talking about my free time  but only if they are talking slowly and clearly. (T3)
·      I can interact in a simple way provided the other person is prepared to repeat or rephrase things at a slower rate of speech and help me formulate what I'm trying to say. (T5)


Kyllähän se hienolta kuulostaisi, eikö? Ja tämän osaamisen parissa me kaikki tänään työskentelimme. 

Osaamisen tavoitteet löytyvät opetussuunnitelmasta (suluissa), osaamiskuvaukset nousevat eurooppalaisesta viitekehyksestä (A1-taso). Laaja-alainen osaaminen kiinnittyy opetussuunnitelman tavoitteisiin.

Tässä materiaalit Game Designers -oppimisprosessiin, ole hyvä!

Vink, vink!

Virtuaalinoppia löytyy osoitteesta:

https://www.online-stopwatch.com/chance-games/roll-a-dice/full-screen/

Ajanottovälineitä löytyy osoitteesta:

https://www.online-stopwatch.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.