Written by: Maarika Piispanen & Merja Meriläinen (kouluttajat)
Nice to see you all!
Nice to see you all!
The Early bird gets the word – Iloa ja innostusta kielten
opiskeluun!
Syksyn kielenvarhentamiskoulutukset pyörähtivät Kokkolassa
ja Vaasassa käyntiin ilon ja innostuksen merkeissä. Päivä 1/3 oli alkamassa, ja
ilmassa oli – jos ei suurta urheilujuhlan tuntua – niin ainakin odotusta ja
jännitystä, niin kuin aina uuden asian äärellä oltaessa: osalla oli kokemusta
enemmän, toisilla vähemmän. Osalla oli vahva kokemus alkuopetuksesta, mutta ei
kielenopetuksesta, osalla taas substanssiosaaminen oli vahvaa, mutta pienten
oppilaiden kanssa työskentely täysin vierasta… Mutta ei hätää, lupasimme,
takasimme ja alleviivasimme, että tästä selvitään ja koulutuspäivien päätteeksi
jokainen on varmasti vahvistunut ja voimaantunut – ja jopa innoissaan –
tulevasta työtaipaleesta varhentamisen parissa.
Sen lisäksi, että koulutuksissa saimme verkostoitua toisten
varhentajien kanssa, halu kouluttautua oli ilmeinen – olihan varhentamisesta
tulossa meille kaikille todellinen asia viimeistään tammikuussa 2020, jolloin
kaikki ekaluokkalaiset varhentavat, ja sitä varten olimme koolla. Hihat ylös
siis!
You make my day!
Aloitimme päivät sukeltamalla yhdessä kahvilamaailmaan,
jossa kouluttajina hääräsimme ”kahvilatäteinä” jututtamassa paikalle saapuvia
kouluttautujia: -What would you like to have? Would you like to have some
coffee or tea?
Pieni draamallinen askel osoittautuikin suureksi
hyppäykseksi kielimaailmaan, sillä muutaman sanan vaihto vei meidät The Early
Bird - Sweet Morning -kielikahvilaan, jossa jatkoimme vieraalla
kielellä small talkin parissa esittäytymällä pöytäryhmissä toinen toisillemme
ja kertomalla toisillemme odotuksistamme ja toiveistamme. Pöytäkeskustelujen
ohessa saimme myös kouluttajina käydä jokaisen osallistujan kanssa pienen
keskustelun kysymällä päivän fiiliksistä ja ojentamalla kannustuskynän, jonka
kautta halusimme rohkaista osallistujaa koulutukseen ja samalla mallintaa
opettajan toimintaa luokassa. Kullekin osallistujalle siis jaoimme tervehdyksen
myötä kynän, jossa luki erilaisia kannustavia fraaseja, kuten You are super!
tai You are happymaker! Tai You make me smile! Osallistujat
toistivat kannustavia lauseitaan ja sovimme, että lauseet on hyvä muistaa pitää
mielessä, sillä tarvitsemme niitä myöhemmin, kun kynät vaihtavat omistajaa
uudemman kerran ja jaamme kohteliaisuuksia toinen toisillemme. Leikki oli
viritetty ja kynät vaihtoivatkin omistajaa päivän aikana muutamaan otteeseen.
Miten ihanalta kuulostikaan se, kun joku kertoi, You make my day!
Let´s make some pizza!
Ensimmäisen koulutuspäivän vietimme pitsan parissa opetellen
pitsantekoon liittyvää sanastoa, tekemällä pitsamenuita ja leikkimällä
pitserialeikkiä. Muun muassa. Miksi ihmeessä? Mitä tekemistä pitserialla on
varhentamisen kanssa? Itse asiassa, aika paljonkin! Opetussuunnitelma nostaa –
samoin kuin eurooppalainen viitekehys – oppilaan maailman, kiinnostuskohteet ja
arkielämästä nousevat sanat ja tilanteet keskeiseen osaan työskentelyn
lähtökohtia. Ja pitsanteko on yksi asia, joka on jokaista lasta lähellä. Tämän
aihepiirin kautta tarkastelimme opetussuunnitelman tavoitteita ja
eurooppalaisen viitekehyksen A1 -osaamiskuvauksia, ja pohdimme, kuinka ne
näyttäytyvät oppilaan arjessa ja toiminnassamme. Tai paremminkin, kuinka
opettajina suunnittelemme oppimisprosessit sellaisiksi, että ne kuljettavat
oppilasta kohti näitä tavoitteita? Aika moneen kertaan yhdessä
totesimmekin, että tähän tarvitsemme prosessia, emme yksittäisiä,
irrallisia leikkejä ja pelejä, vaan nimenomaan suunniteltua oppimisprosessia,
joka kuljettaa oppilasta eteenpäin hänen kielitaitoaan kehittäen ja syventäen
hänelle tutuissa autenttisissa konteksteissa. Ja tämä prosessi tietysti
näyttäytyy oppilaalle peleinä, leikkeinä ja kaikenlaisena lapsilähtöisenä
toimintana, joka on kuitenkin tarkasti pohdittu ja suunniteltu siten, että
jokainen toiminto syventää ja rakentaa oppilaan kielitaitoa sille asettamiemme
tavoitteiden suuntaisesti. Tämän toiminnan näkyväksi tekemisessä
kuntakohtaisella opetussuunnitelmalla on suuri merkitys: siinä tulee selkeästi
näkyä, kuinka oppilaan kielitaitoa kehitetään A1-tason näkökulmista - Millaista
osaamista kohden edetään ja millaista osaamista arvioidaan? Ja ennen kaikkea,
kuinka opettajana suunnittelen oppimistuokiot ja -prosessit sellaisiksi, että
ne kuljettavat oppilaita kohti tätä osaamista?
Tällä kertaa halusimme mallintaa tätä osaamisen edistämistä
siis pitsatyöskentelyllä. Ihan niin kuin oppilaidenkin kanssa toimisimme. Niin,
että jokainen osallistuja sai kokemuksen siitä, miltä tuntuu olla oppilaana
mukana varhentamisen tuokiossa, ja kuinka opettaja niissä toimii. Iloa,
innostusta, kokemusta ja varmuutta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.