torstai 15. maaliskuuta 2018

Vuorovaikutteisuutta ja virtuaalisuutta

Tämän päivän yhteinen nimittäjä oli LUOVUUS!

Aurinkoinen Nivala, aurinkoinen Ulla.
Aamusta lähdimme raikkaaseen (-16) ja aurinkoiseen Nivalaan happihyppelylle. Virtuaalisuunnistus johti meidät kuuden eri kielen lähteille: uskomme, että Nivalan jokainen Jaakko on nyt varmasti herätetty aamulaululla :).

Päivä jatkui oman ID-kortin luomisella Vuorovaikutteista käsi -menetelmää hyödyntäen: kukin etsi, vaihtoi ja löysi itseä kuvaavia ominaisuuksia haluamallaan kielellä. Tämän jälkeen ominaisuudet koottiin omaan voimakorttiin, johon myös liitettiin oma kuva (tai olisi tässä voinut hyödyntää toki vaikka mielekästä lehdestä löydettyä kuvaa, joka olisi jostain syystä miellyttänyt itseä kovasti). Askartelutuokion jälkeen esittelimme itsemme toisillemme: tällainen minä olen! Monenlaiset luonteenpiirteet ja tavat toimia tulivat tutuiksi! Pohdimme myös muutamien kanssa näiden korttien hyödyntämistä: pyykkinaru luokkaan, johon kuvat laitetaan muistuttamaan meitä hyvistä ominaisuuksistamme, arvuuttelua korttien perusteella (kuka on iloinen, innokas, ujo, kekseliäs ja tykkää tutkia asioita?), jne...

Tutuilla viitekehyksen osaamisalueilla (A1) liikuimme tässäkin pienessä harjoitteessa:
  • Tunnistan tuttuja sanontoja, kun minulle puhutaan hitaasti ja selvästi.
  • Pystyn täyttämään lomakkeita, joissa kysytään henkilötietoja (kirjoittaminen)
  • Selviydyn kaikkein yksinkertaisimmista keskusteluista (suullinen vuorovaikutus)
  • Osaan käyttää yksinkertaisia sanontoja ja lauseita (puheen tuottaminen)








Loppupäivästä otimme käyttöömme erilaisia virtuaalisovelluksia ja appeja pohtien niiden hyödyntämistä opetuksessa. Appeina mukana olivat tällä kertaa seuraavat:


X-note (virtuaalirata)
Chatterpix (puhuva pää)
Word cloud (sanapilvi)
Word salad  (sanapilvi)
Hirsipuu (tai hang man)
Tagxedo (sanapilvi, jossa sanat voi laittaa tiettyyn muotoon. Löytyy netistä www.tagxedo.com)
Clips (realityvideo: ota kuva ja äänitä sen päälle puhettasi)
Little story creator (tee kirja)
Book creator (tee kirja)
  Build your wild self (tee itsestä hauska selfie)
Shadow puppet edu (videotyökalu)
Puppet pals (animaatiotyökalu)
QR generator (tee qr-koodeja)

Aforismikortit: www.kohtaamisengalleria.f



Näistä sovelluksista/nettisivuista jokainen oli sellainen, jossa oppilaan on käytettävä omaa luovuutta ja ongelmanratkaisutaitoja. Valmiita oikein/väärin -vastausvaihtoehtoja ei ole. Miksi näin? Siksi, että uskomme, että jokainen peli/sovellus voi toimia myös oppimispelinä kun sille annetaan tavoitteet ja tehtävänanto ohjaa kohti tavoitteen saavuttamista (esim.Puppet pallsin näkökulmasta:  käsikirjoita pieni tarina, etsi sille hahmot ja tausta, harjoitelkaa animaatiota ja äänittäkää se...). Näkökulmana se, että oppilas on TUOTTAJA eikä ainoastaan KULUTTAJA, kuten monissa valmiiksi pureskelluissa oppimispeleissä usein käy. Tällöin mobiililaitteet ja tieto- ja viestintätekniset laitteet toimivat nimenomaan TYÖKALUINA oppimisessa eikä itsetarkoituksena. Ihan kuten kielikin, joka on parhaimmillaan oppimisen välineenä, ei itse kohteena.

Melkoista asiantuntijuuden jakamista! Iloa, intoa ja rohkeutta jokaiselle! Digiloikka alkaa pienin askelin. Ja jokainen askel on matka eteenpäin.
Vuorovaikutteinen käsi -ominaisuudet














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.