Yleiseurooppalainen viitekehys kielitietoisen oppimaiseman suunnannäyttäjänä
Tänään autenttisen oppimaiseman rakennusaineet löytyivät yhdistelemällä Digitaalisen tarinankerronnan menetelmää yleiseurooppalaiseen viitekehykseen. Päivän työskentely suunniteltiin ilmentämään kielitietoista oppimaisemaa, missä viitekehyksen eri osa-alueet konkretisoituvat Digitaalisen tarinankerronnan eri työvaiheiksi.
Viitekehyksen osaamiskuvaukset:
- Tunnistan tuttuja sanontoja, kun minulle puhutaan hitaasti ja selvästi.
- Pystyn täyttämään lomakkeita, joissa kysytään henkilötietoja (kirjoittaminen)
- Selviydyn kaikkein yksinkertaisimmista keskusteluista (suullinen vuorovaikutus)
- Osaan käyttää yksinkertaisia sanontoja ja lauseita (puheen tuottaminen)
Hahmostudiossa kuvaukset käynnissä |
Mobiilisti tulostellen |
Jokainen tunnisti tuttuja sanontoja, kun tarina kerrottiin selkeästi ja hitaasti, huolellisesti artikuloiden.
Muovaillessa syntyivät elokuvan henkilöhahmot ja jokaiselle oma Id-kortti, joka ilmensi tehtävänä viitekehyksen kuvausta: *Pystyn täyttämään lomakkeita, joissa kysytään henkilötietoa (kirjoittaminen).
Tarinankerronnan polulla hahmot kohtasivat toisensa ja leikin tiimellyksessä saimme kokemuksen oppimistilanteesta, jossa jokainen saattoi todeta: *Selviydyn kaikkein yksinkertaisimmista keskusteluista (suullinen vuorovaikutus).
Tarinat muuntuivat pikkuhiljaa käsikirjoituksiksi, käiskirjoitukset kohtauksiksi ja kulissit valmistuivat. Kuvauksen jälkeen vuoropuhelu kiinnittyi osaksi digitaalista tarinaa ja jokainen sai kokemuksen, jossa *Osasi käyttää yksinkertaisia sanontoja ja lauseita (puheen tuottaminen). Puheen tuottamisen taitoa harjoiteltiin myös elokuvien ensi-illassa, missä ID-kortit toimivat apuna hahmojen esittelyssä ja palautteen antoa harjoiteltiin fraasi-vihjeiden avulla.
Kokonaisuudessaan Digitaalisen tarinankerronnan prosessi tarjosi autenttisen ja monipuolisen kielimaiseman, jossa kielen eri osa-alueet sulautuivat luontevasti kokonaisudeksi ja tarjosi kielenoppijoille monipuolisia kielimaisemia. Kieli oppimisen välineenä, kielenoppimisen autenttisuus, oppimistehtävän aihepiiristä ja oppijoiden elämismaailmoista nouseva sanasto, fraasit ja kielenkäyttötavat -tänään on puhuttu ja puuhattu myös laaja-alaisen osaamisen taitoja monipuolisesti kehittäen -yhdessä oppimista parhaimmilaan!
Hahmon ID -korttiElokuvissa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.